کد مطلب:141712 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:130

ام وهب، همسر عبدالله بن عمیر
«اووهب» دختر «عبدالله» و همسر «عبدالله بن عمیر الكلبی» و مادر «وهب نمریه قاسطیه» است. [1] او وارد معركه جنگ شد، در حالی كه به شوهر خود می گفت: «پدر و مادرم فدای تو، آری، تو ای مرد در راه پاكان نسل محمد صلی الله علیه و آله و سلم مبارزه كن» [2] عبدالله، - شوهر او - هر چه كرد تا همسرش را به خیمه برگرداند موفق نشد. آن زن پیراهن همسرش را می كشید و می گفت: «انی لن ادعك دون ان الموت معك؛ تو را رها نمی كنم تا


با تو كشته شوم» امام با مشاهده او فرمود: «از خاندان پیامبرتان جزای خیر بینید، به خیمه برگرد چون بر زنان و بانوان جهاد نیست» پس او به جانب خیمه گاه بازگشت. [3] .

روز عاشورا پس از حمله شمر و یارانش به جانب چپ سپاه امام، «عبدالله بن عمیر كلبی» به اسارت گرفته شد و به شهادت رسید. بعد از شهادت وی ناگهان همسر باوفایش، ام وهب خود را به بالین او رسانید و در كنار او نشست. خون از صورت او برگرفت و این گونه می گفت: «هنیئا لك الجنة، اسأل الله الذی رزقك الجنة ان یصحبنی معك؛ [4] بهشت بر تو گوارا باد، از خداوندی كه بهشت را روزی تو گردانید طلب می كنم مرا همنشین با تو قرار دهد».


[1] ابصار العين، ص 227.

[2] «فداك ابي و امي، قاتل دون الطيبين ذرية محمد صلي الله عليه و آله».

[3] تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 430؛ الكامل في التاريخ، ج 2، ص 564؛ اعيان الشيعه، ج 1، ص 603، وقعة الطف، ص 218؛ الارشاد، ج 2، ص 101.

[4] تاريخ الامم و الملوك، ج 5، ص 438.